A budapesti villamosüzem talán egyik legérdekesebb járműve a Hungaroplan csuklós. Nagyratörő terveknek volt az előfutára, de végül a pézügyi nehézségek miatt végül összesen másfél(!) darab készült belőle. A járművet házilagosan építették, más villamos és autóbusz elemek felhasználásával. A villamos egyedi mivoltából kifolyólag sokszor hibásodik meg, így alacsony a rendelekzésre állása. Ismerkedjünk hát meg ezzel a nem mindennapi járművel!
Az 1975-ös minisztertanácsi határozat nagy mennyiségű korszerű villamost beszerzését tette lehetővé. A járművek legyártására a Ganzot bízták volna meg, de végülis a pénzügyileg kedvezőbb CKD gyártmányú TÁTRA villamosokat szerezte be a társaság. Ez a döntés akkor ideiglenes megoldás volt, úgy gondolták, hogy majd a '90-es években, ha a cégnek több pénze lesz, akkor majd korszerűbb járműveket szereznek be.
1988-ban mutatták be az elkészült prototípust BKV-Ikarus kooperációban. Pályaszáma 3750 lett, mivel a kísérleti villamosok a 3700-as pályaszámmezőbe kerültek besorolásra. A jármű egy kívánságvillamos lett volna a nagy gyártók felé, végül azonban a kilencvenes évek gazdasági nehézségei miatt nem került több beszerzésre.
A Fehér úton 1988-ban, nemsokkal elkészülte után. |
A Baross kocsiszínben új állapotban. |
Próbafutáson az Orczy téren 1988-ban. |
A Hungaroplan a 36-os vonalon, még régi festésben, "Kísérleti villamos" felirattal. |
Kezdetben a Baross kocsiszínben volt, onnan a 36-os vonalra került, de időnként feltünt a 37-es vonalon is. 1996-ban Ferencvárosba irányítoták át, ahonnan a 23-as, illetve a 24-es vonalara adták ki. Jelenleg a 30A vonalon lehet vele találkozni.
Műszaki adatok
Hossza ütközők közt: 22.340 mm
Átlagos tömeg: 26.000 kg
Tengelyterhelés: ? kg
Járműszekrény:
Váz: acél
Hossza: 20.000 mm
Külső szélessége: 2.472 mm
Magassága: 3.100 mm
Padlómagasság: 850 mm
Tengelytáv: 1.800 mm
Forgócsaptáv: 6.000 mm
Kerékátmérő: 670 mm
Keréktípus (hajtott/futó): BGa7a/BGa8a
Férőhely:
Bruttó alapterület: 44 m2
Ülőhely: 28
Állóhely (5 fő/m2): 145
Állóhelyek területe: 24 m2
Befogadóképesség: 173 fő
Külső ajtó:
Jellege: kettős tábla
Elrendezése: 2-2-2-2
Működtetése: sűrített levegővel
Lépcső nyitás: sűrített levegővel |
Beépített motorok:
Mennyisége: 4 db
Típusa: TK 44/B
Órás teljesítménye: 66 kW
Fékrendszer:
- Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
- Kiegészítő fék: hattörzsű akkumulátoros sínfék
- Rögzítőfék: rugóerőtárolós szolenoid + kézi
- Pótfék: rugóerőtárolós + sínfék
Vontatási feszültség: 600 V =
Világítás: fénycső, 24 V
Akkumulátor töltés: statikus átalakítóval
A vezérlés módszere: kézi, kontaktoros
Minimálisan járható pályaívsugár: 18 m
Maximális sebesség: 60 km/h |
Műszaki részletek
Kocsiszekrény
A jármű váza önhordó jellegű, a kocsitest szilárdságát az alváz és a rá épített szekrény együtt adja. A kocsiszekrény legyártása az Ikarus feladata volt, majd az összeszerelés a BKV Fehér úti üzemében történt meg.
A kocsiszekrény a Fehér úton 1988-ban. |
Forgóvázak
A forgóváz, és a hajtásház a Ganz csuklósból való. Tehát a motor itt is az alvázra van szerelve, és onnan kardántengelyekkel van meghajtva a tengely. A kocsi elöl-hátul hajtott forgóvázzal rendelkezik, a középső pedig Jacobs forgóváz. A futó forgóváz sülyesztett kivitelű, közepén található a királycsap, arra helyeződik a csuklóalagút, valamint a két kocsirész.
Ajtók, ablakok, utastér
Az utastér nagy része az IKARUS buszokból már ismerős lehet. Az ablakok tágasak, és fele részben eltolhatóak. Az ajtók szokatlan módon bolygó kivitelűek, és megegyeznek a 400-as sorozatú IKARUS-oknál találhatókkal. Az üléselrendezés 1+1-es, ennek köszönhetően a belső tér igen tágas. Az ülések szintén autó-, ill. trolibuszból származnak: a 260-asokból, illetve a korai 415-ösökből megismert típus található benne. A homlokfalon a fényszórók a Wartburg, a zár- és irányjelzőlámpák pedig a Zsiguli személygépkocsi típussal (!) azonosak. A tető, illetve az oldalfal közötti részben futnak a vezérlő és egyéb kábelek, akárcsak a 400-as buszokban. Ezen a csatornán került elhelyezésre a neonvilágítás is.
A hungaroplan belseje. |
Ajtó, ablak, kapaszkodó, világítás: mind-mind busz örökség. |
Vezérlés
A villamos berendezést a Fehér úti Főmühely készítette, de a vezérlést az ICS-kből vették át: a kontrollerkar elforgatására a kontaktorok kapcsolják az ellenállásokat a főáramkörbe. Ez a technológia akkoriban már igen elavult volt: a villamosok legtöbbjét már szaggatós vezérléssel szerelték. A kontaktorok a jármű aljára vannak elhelyezve, így az utastérben alig hallani a kattogásukat.
A hungaroplan vezetőfülkéje. |
Tetőellenállások. |
Fékezés
A Hungaroplan fékberendezései:
- az üzemi fékezést lehetővé tevő villamosfék, valamint a rugóerőtárolós szolenoid;
- a kiegészítő fék a sínfék, amely akkumulátoros működésű.
- a jármű rögzítésére a rugóerőtárolós szolenoid szolgál.
- áramkimaradás esetén is működik a rugóerőtárolós fék, valamint a sínfék.
Csatlás
A kocsi Scharfenberg típusú ütközővel rendelkezik. A jármű homlokfalán nincsenek csatlások, így a kocsi villamosan nem csatolható, csak mechanikusan.
A jármű homlokfala, az utastájékoztató táblák sokaságával. |
Segédüzemek
A villamos rendelkezik levegős hálózattal, de a régebbi villamosokkal ellentétben itt a levegőt nem a jármű fékezésére használják, hanem az ajtónyitásra, valamint a lépcső lenyitására. Állítólag a jármű "betegeskedésében" is közrejátszik a lépcső lenyitása: téli időben a levegőcső eltömődik, emiatt nem lehet rendesen visszacsukni a lépcsőt, ami miatt a villamos nem is tud elindulni(?).
Lenyitott lépcsőkkel, és félig csukott ajtókkal a Népligetnél a 23-as vonalon. | |