A budapesti villamoszem taln egyik legrdekesebb jrmve a Hungaroplan csukls. Nagyratr terveknek volt az elfutra, de vgl a pzgyi nehzsgek miatt vgl sszesen msfl(!) darab kszlt belle. A jrmvet hzilagosan ptettk, ms villamos s autbusz elemek felhasznlsval. A villamos egyedi mivoltbl kifolylag sokszor hibsodik meg, gy alacsony a rendelekzsre llsa. Ismerkedjnk ht meg ezzel a nem mindennapi jrmvel!
Az 1975-s minisztertancsi hatrozat nagy mennyisg korszer villamost beszerzst tette lehetv. A jrmvek legyrtsra a Ganzot bztk volna meg, de vglis a pnzgyileg kedvezbb CKD gyrtmny TTRA villamosokat szerezte be a trsasg. Ez a dnts akkor ideiglenes megolds volt, gy gondoltk, hogy majd a '90-es vekben, ha a cgnek tbb pnze lesz, akkor majd korszerbb jrmveket szereznek be.
1988-ban mutattk be az elkszlt prototpust BKV-Ikarus kooperciban. Plyaszma 3750 lett, mivel a ksrleti villamosok a 3700-as plyaszmmezbe kerltek besorolsra. A jrm egy kvnsgvillamos lett volna a nagy gyrtk fel, vgl azonban a kilencvenes vek gazdasgi nehzsgei miatt nem kerlt tbb beszerzsre.
A Fehr ton 1988-ban, nemsokkal elkszlte utn. |
A Baross kocsisznben j llapotban. |
Prbafutson az Orczy tren 1988-ban. |
A Hungaroplan a 36-os vonalon, mg rgi festsben, "Ksrleti villamos" felirattal. |
Kezdetben a Baross kocsisznben volt, onnan a 36-os vonalra kerlt, de idnknt feltnt a 37-es vonalon is. 1996-ban Ferencvrosba irnytotk t, ahonnan a 23-as, illetve a 24-es vonalara adtk ki. Jelenleg a 30A vonalon lehet vele tallkozni.
Mszaki adatok
Hossza tkzk kzt: 22.340 mm
tlagos tmeg: 26.000 kg
Tengelyterhels: ? kg
Jrmszekrny:
Vz: acl
Hossza: 20.000 mm
Kls szlessge: 2.472 mm
Magassga: 3.100 mm
Padlmagassg: 850 mm
Tengelytv: 1.800 mm
Forgcsaptv: 6.000 mm
Kerktmr: 670 mm
Kerktpus (hajtott/fut): BGa7a/BGa8a
Frhely:
Brutt alapterlet: 44 m2
lhely: 28
llhely (5 f/m2): 145
llhelyek terlete: 24 m2
Befogadkpessg: 173 f
Kls ajt:
Jellege: ketts tbla
Elrendezse: 2-2-2-2
Mkdtetse: srtett levegvel
Lpcs nyits: srtett levegvel |
Beptett motorok:
Mennyisge: 4 db
Tpusa: TK 44/B
rs teljestmnye: 66 kW
Fkrendszer:
- zemi fk: villamosfk + rugertrols szolenoid
- Kiegszt fk: hattrzs akkumultoros snfk
- Rgztfk: rugertrols szolenoid + kzi
- Ptfk: rugertrols + snfk
Vontatsi feszltsg: 600 V =
Vilgts: fnycs, 24 V
Akkumultor tlts: statikus talaktval
A vezrls mdszere: kzi, kontaktoros
Minimlisan jrhat plyavsugr: 18 m
Maximlis sebessg: 60 km/h |
Mszaki rszletek
Kocsiszekrny
A jrm vza nhord jelleg, a kocsitest szilrdsgt az alvz s a r ptett szekrny egytt adja. A kocsiszekrny legyrtsa az Ikarus feladata volt, majd az sszeszerels a BKV Fehr ti zemben trtnt meg.
A kocsiszekrny a Fehr ton 1988-ban. |
Forgvzak
A forgvz, s a hajtshz a Ganz csuklsbl val. Teht a motor itt is az alvzra van szerelve, s onnan kardntengelyekkel van meghajtva a tengely. A kocsi ell-htul hajtott forgvzzal rendelkezik, a kzps pedig Jacobs forgvz. A fut forgvz slyesztett kivitel, kzepn tallhat a kirlycsap, arra helyezdik a csuklalagt, valamint a kt kocsirsz.
Ajtk, ablakok, utastr
Az utastr nagy rsze az IKARUS buszokbl mr ismers lehet. Az ablakok tgasak, s fele rszben eltolhatak. Az ajtk szokatlan mdon bolyg kivitelek, s megegyeznek a 400-as sorozat IKARUS-oknl tallhatkkal. Az lselrendezs 1+1-es, ennek ksznheten a bels tr igen tgas. Az lsek szintn aut-, ill. trolibuszbl szrmaznak: a 260-asokbl, illetve a korai 415-skbl megismert tpus tallhat benne. A homlokfalon a fnyszrk a Wartburg, a zr- s irnyjelzlmpk pedig a Zsiguli szemlygpkocsi tpussal (!) azonosak. A tet, illetve az oldalfal kztti rszben futnak a vezrl s egyb kbelek, akrcsak a 400-as buszokban. Ezen a csatornn kerlt elhelyezsre a neonvilgts is.
A hungaroplan belseje. |
Ajt, ablak, kapaszkod, vilgts: mind-mind busz rksg. |
Vezrls
A villamos berendezst a Fehr ti Fmhely ksztette, de a vezrlst az ICS-kbl vettk t: a kontrollerkar elforgatsra a kontaktorok kapcsoljk az ellenllsokat a framkrbe. Ez a technolgia akkoriban mr igen elavult volt: a villamosok legtbbjt mr szaggats vezrlssel szereltk. A kontaktorok a jrm aljra vannak elhelyezve, gy az utastrben alig hallani a kattogsukat.
A hungaroplan vezetflkje. |
Tetellenllsok. |
Fkezs
A Hungaroplan fkberendezsei:
- az zemi fkezst lehetv tev villamosfk, valamint a rugertrols szolenoid;
- a kiegszt fk a snfk, amely akkumultoros mkds.
- a jrm rgztsre a rugertrols szolenoid szolgl.
- ramkimarads esetn is mkdik a rugertrols fk, valamint a snfk.
Csatls
A kocsi Scharfenberg tpus tkzvel rendelkezik. A jrm homlokfaln nincsenek csatlsok, gy a kocsi villamosan nem csatolhat, csak mechanikusan.
A jrm homlokfala, az utastjkoztat tblk sokasgval. |
Segdzemek
A villamos rendelkezik levegs hlzattal, de a rgebbi villamosokkal ellenttben itt a levegt nem a jrm fkezsre hasznljk, hanem az ajtnyitsra, valamint a lpcs lenyitsra. lltlag a jrm "betegeskedsben" is kzrejtszik a lpcs lenyitsa: tli idben a levegcs eltmdik, emiatt nem lehet rendesen visszacsukni a lpcst, ami miatt a villamos nem is tud elindulni(?).
Lenyitott lpcskkel, s flig csukott ajtkkal a Npligetnl a 23-as vonalon. | |