A Tatra T5C5 egy csehszlovk villamos, amelyet a prgai KD vllalat gyrtott 1979–1984 kztt. A Tatra T5 egyik tpusvltozata, amelyet a BKV ignyei szerint alaktottak ki.
A 4343 plyaszm Tatra T5C5K (modernizlt Tatra T5C5) villamos a Moszkva tren, Budapesten.
Trtnete
1975-ben a Minisztertancs hatrozatot hozott arrl, hogy a villamosvasti rekonstrukcit 10 ven bell be kell fejezni. A szksges nagy menyisg, korszer jrm beszerzse rdekben a BKV piackutatst vgzett, majd a kedvez r s szlltsi hatridk figyelembevtelvel a Ttra T5C5 tpus csehszlovk motorkocsik beszerzse mellett dnttt.
1978-ban 2 db prototpus kszlt el, amelyek 8011-es s 8012-es plyaszmot kaptak Prgban. A szksges prbafutsok elvgzse utn mindkt prototpust Budapestre szlltottk, ahol 4000-es s 4001-es plyaszmokkal lltottk zembe ket, mint iskolaszerelvnyeket.
1979–1980-ban a BKV 172, majd 1984-ben 150 korszer, elektronikus vezrls Tatra T5C5 tpus motorkocsit lltott zembe. 1978 s 1984 kztt 322 db Tatra T5C5 kszlt a CKD-nl, ezek mindegyikt Budapesten lltottk forgalomba.
A tpus korszerstett vltozata a Tatra T5C5K. Ezek 2002-tl lettek talaktva a meglv jrmvekbl.
Mszaki adatok
- Hossza tkzk kzt: 15 640 mm
- tlagos tmeg: 18 500 kg
- Tengelyterhels: 6 375 kg
- Tapadsi arny: 100%
Jrmszekrny
- Vz: hegesztett acl
- Kls szlessg: 2500 mm
- Padlmagassg: 900 mm
- Tengelytv: 1900 mm
- Forgcsaptv: 6700 mm
- Kerktmr: 690 mm
- Brutt alapterlet: 35 m²
- lhely (feljts eltt): 28
- llhely (5 f/m²): 72
- llhelyek terlete: 14,3 m²
- Befogadkpessg: 100 f
Kls ajt
- Jelleg: ketts rnc
- Elrendezs: 2–2–2
- Mkdtets: villanymotoros
Beptett motorok [
- Mennyisg: 4 db
- Tpus: TE 023
- rs teljestmny: 45 kW
Fkrendszer
- zemi fk: villamosfk
- Kiegszt fk: ngytrzs akkumultoros snfk
- Rgztfk: rugertrols
- Ptvszfk: rugertrols + snfk
Egyb
- Vontatsi feszltsg: 600 V egyenram
- Vilgts: 24 V, fnycs (220 V-os inverterrel)
- Akkumultor tlts: statikus talaktval
- A vezrls mdszere: flautomata, kontaktoros
- Minimlisan jrhat plyavsugr: 20 m
- Maximlis sebessg: 65 km/h
TATRA T5C5K
Az 'alapjrm', a Budapesten hasznlt Tatra T5C5 villamos korszerstett vltozata. Az els kt prototpus 2002. november 23-n kezdte meg a prbafutst.
Mszaki jdonsgok
A jrm olyan energia-visszatplls szaggats hajtsrendszerrel korszersdtt, amelynek eredmnyei:
- a villamos indtsakor vesztesgmentes a vezrls, fkzemben energia-visszatpllsra alkalmas, gy sszesen a korbbiakhoz kpest 1/3-dal cskkent az energiafelhasznls
- a korszer vezrls mind az indtst, mind a fkezst egyenletess teszi, ezltal az utazs knyelmesebb
- a kiprgsgtls s a csszsvdelem biztonsgosabb teszi a kzlekedst
Az energiatakarkos zemmd kialaktshoz a Krnyezetvdelmi Alap Cltmogatsa is hozzjrult.
Jelentsen cskkent a kzlekedsi zajterhels, azaz a feljtott villamos halkabban kzlekedik, ksznheten a knnyszerkezetes ajtknak, valamint a korszer gumigyrs rugzs kerekek alkalmazsnak.
Az utas-komfortot javt feljtsokon tl a jrmvezet munkjt knnyti az j mszerasztal, a knyelmes, ergonmiailag tervezett vezetls, a nagy fellet fthet tkrk, s a motoros ramszed-lehz.
A krnyezetbart fejlesztseken tl megjultak az lsek, j bortst kapott az utastr, a jrmvn bell s kvl tbb elektronikus vizulis kijelz ad informcit, melyeket beszdszintetiztoros, hangos utastjkoztats egszt ki. A jrmvekben leszllsjelz-rendszer kerlt kiptsre: az ajtk fltt elhelyezett leszllsjelz lmpk azon az oldalon vilgtanak, ahol az ajtk megllskor nylni fognak. Az ajtk kvlrl gombnyomsra, egyedileg nyithatk, s becspds, beszoruls elleni vdelemmel vannak elltva, gy nem csukdik r sem az utasra, sem a poggyszra az ajt, mert az automatikusan jra kinylik. |