A Tatra T5C5 egy csehszlovák villamos, amelyet a prágai ČKD vállalat gyártott 1979–1984 között. A Tatra T5 egyik típusváltozata, amelyet a BKV igényei szerint alakítottak ki.
A 4343 pályaszámú Tatra T5C5K (modernizált Tatra T5C5) villamos a Moszkva téren, Budapesten.
Története
1975-ben a Minisztertanács határozatot hozott arról, hogy a villamosvasúti rekonstrukciót 10 éven belül be kell fejezni. A szükséges nagy menyiségű, korszerű jármű beszerzése érdekében a BKV piackutatást végzett, majd a kedvező ár és szállítási határidők figyelembevételével a Tátra T5C5 típusú csehszlovák motorkocsik beszerzése mellett döntött.
1978-ban 2 db prototípus készült el, amelyek 8011-es és 8012-es pályaszámot kaptak Prágában. A szükséges próbafutások elvégzése után mindkét prototípust Budapestre szállították, ahol 4000-es és 4001-es pályaszámokkal állították üzembe őket, mint iskolaszerelvényeket.
1979–1980-ban a BKV 172, majd 1984-ben 150 korszerű, elektronikus vezérlésű Tatra T5C5 típusú motorkocsit állított üzembe. 1978 és 1984 között 322 db Tatra T5C5 készült a CKD-nél, ezek mindegyikét Budapesten állították forgalomba.
A típus korszerűsített változata a Tatra T5C5K. Ezek 2002-től lettek átalakítva a meglévő járművekből.
Műszaki adatok
- Hossza ütközők közt: 15 640 mm
- Átlagos tömeg: 18 500 kg
- Tengelyterhelés: 6 375 kg
- Tapadási arány: 100%
Járműszekrény
- Váz: hegesztett acél
- Külső szélesség: 2500 mm
- Padlómagasság: 900 mm
- Tengelytáv: 1900 mm
- Forgócsaptáv: 6700 mm
- Kerékátmérő: 690 mm
- Bruttó alapterület: 35 m²
- Ülőhely (felújítás előtt): 28
- Állóhely (5 fő/m²): 72
- Állóhelyek területe: 14,3 m²
- Befogadóképesség: 100 fő
Külső ajtó
- Jelleg: kettős ránc
- Elrendezés: 2–2–2
- Működtetés: villanymotoros
Beépített motorok [
- Mennyiség: 4 db
- Típus: TE 023
- Órás teljesítmény: 45 kW
Fékrendszer
- Üzemi fék: villamosfék
- Kiegészítő fék: négytörzsű akkumulátoros sínfék
- Rögzítőfék: rugóerőtárolós
- Pótvészfék: rugóerőtárolós + sínfék
Egyéb
- Vontatási feszültség: 600 V egyenáram
- Világítás: 24 V, fénycső (220 V-os inverterrel)
- Akkumulátor töltés: statikus átalakítóval
- A vezérlés módszere: félautomata, kontaktoros
- Minimálisan járható pályaívsugár: 20 m
- Maximális sebesség: 65 km/h
TATRA T5C5K
Az 'alapjármű', a Budapesten használt Tatra T5C5 villamos korszerűsített változata. Az első két prototípus 2002. november 23-án kezdte meg a próbafutását.
Műszaki újdonságok
A jármű olyan energia-visszatáplálós szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsödött, amelynek eredményei:
- a villamos indításakor veszteségmentes a vezérlés, féküzemben energia-visszatáplálásra alkalmas, így összesen a korábbiakhoz képest 1/3-dal csökkent az energiafelhasználás
- a korszerű vezérlés mind az indítást, mind a fékezést egyenletessé teszi, ezáltal az utazás kényelmesebb
- a kipörgésgátlás és a csúszásvédelem biztonságosabbá teszi a közlekedést
Az energiatakarékos üzemmód kialakításához a Környezetvédelmi Alap Céltámogatása is hozzájárult.
Jelentősen csökkent a közlekedési zajterhelés, azaz a felújított villamos halkabban közlekedik, köszönhetően a könnyűszerkezetes ajtóknak, valamint a korszerű gumigyűrűs rugózású kerekek alkalmazásának.
Az utas-komfortot javító felújításokon túl a járművezető munkáját könnyíti az új műszerasztal, a kényelmes, ergonómiailag tervezett vezetőülés, a nagy felületű fűthető tükrök, és a motoros áramszedő-lehúzó.
A környezetbarát fejlesztéseken túl megújultak az ülések, új borítást kapott az utastér, a járművön belül és kívül több elektronikus vizuális kijelző ad információt, melyeket beszédszintetizátoros, hangos utastájékoztatás egészít ki. A járművekben leszállásjelző-rendszer került kiépítésre: az ajtók fölött elhelyezett leszállásjelző lámpák azon az oldalon világítanak, ahol az ajtók megálláskor nyílni fognak. Az ajtók kívülről gombnyomásra, egyedileg nyithatók, és becsípődés, beszorulás elleni védelemmel vannak ellátva, így nem csukódik rá sem az utasra, sem a poggyászra az ajtó, mert az automatikusan újra kinyílik. |