A Combino egy alacsonypadls villamostpus mrkaneve, melyet a Siemens Transportation Systems (azeltt: Duewag) gyrt. Prototpust 1996-ban mutattk be a dsseldorfi Dwag mveknl, a knny alumnium felptmny, modulris jrm egy idben a vilg egyik legnpszerbb villamostpusa volt. A Combino kereskedelmi sikernek az alumnium szerkezeti elemek hibs mretezsvel kapcsolatos botrny vetett vget, miutn az alig nhny ves jrmvek felptmnye tbb nmet zemeltetnl is megrepedt s a jrmveket biztonsgi okok miatt ki kellett vonni a forgalombl. A Siemens cg a Combino mrkanevet megtartva Krefeld-Uerdingenbe helyezte t a gyrtst, ahol hasonl formatervezssel, de teljes mrtkben megvltozott mszaki tartalommal, osztrk tervek alapjn gyrtanak acl vzszerkezet villamosokat, tbbek kztt a BKV Zrt. (Budapest fvros) rszre is.
Combino villamosok Budapesten
2006 mrciusban rkeztek meg az els kocsik, s 2007 mjusra megrkezett a negyvenedik is. A 36 millird forintrt vsrolt villamosok Demszky Gbor budapesti fpolgrmester nkormnyzati vlasztsi kampnyban jelents szerepet kaptak. Hradsok szerint 2006. jlius 9. s 31. kztt tbb mint hsszor akadt el a forgalom az j szerelvnyek rkezse eltt vgrehajtott rekonstrukcik hibs kivitelezse miatt[1][2]. Oszlopkidlsek, vezetkszakadsok s ramszedtrsek bntottk Budapest legforgalmasabb villamosvonalt, s az zemzavarokat legtbb esetben a 3,5 millird forintrt elvgzett, elsietett feljtsi munkk okoztk. (Ebben benne volt Hungria kocsiszn talaktsnak kltsge is, ahova rkeztek az j villamosok.) Az gy kapcsn tbben Demszky Gbor felelssgt is felvetettk, de ezt tagadta[3][4]. A felmerlt hibk elhrtsig kivontk a villamosokat a forgalombl. – Az utols Combino Supra villamos 2007. mjus 7-n rkezett meg Budapestre, ezzel prhuzamosan az utols Ganz csukls villamos elhagyta a Nagykrutat.[5]
Technikai specifikcik
A villamos legtbb rsze alumniumbl kszlt, amelyek megerstett alvzakon nyugszanak. Egy szerelvny tbb blokkbl pl fel, gy elvileg a villamos hossza is rugalmasan nvelhet az ignyeknek megfelelen. A 19 m hossz nordhausenitl a 43 mteres bzeliig tbbflt tallhatunk a vilgban, ezek ltalban 150-200 szemlyesek. Mindegyik villamos alacsonypadls s 10 tonnig terhelhet. Gyrtjk egyirny s ktirny kivitelben is.
A konstrukci hibi
2004. mrcius 12-n a Siemens mrnkei bejelentettk, hogy az alumnum vzak elmretezsei miatt bekvetkez trsveszly miatt tancsos minden 120 000 km-t futott Combint kivonni a forgalombl. A hajszlrepedsekkel bortott falak miatt fennllt a veszlye, hogy a plafon leszakad, slyos balesetet idzve ezzel el. prilis tizenkettedikn a Siemens bejelenti: tervezsi hiba ll a httrben. Mjus vgig szmtalan jrmvet kivontak a forgalombl tbb Eurpai vrosban is. A Siemens vesztesgei 300 milli eurra tehetk. A hibbl tanulva Budapesen mr kifinomultabb vltozatok kzlekedhetnek, hiszen ide mr ttervezett, rozsdamentes aclszerkezet prototpusok rkeztek (emiatt ksett a kivitelezs is, amirt krptlsul 3 millird forintot fizetett a Siemens a BKV-nak). A tipus sok kritikt kapott itthon: A nagy vegfellethez kpest kis mret eltolhat ablakok s a lgkondicionl nlkli szellzs az utastrben nyron kellemetlen flledt hsget okoz. (A Siemens alapveten klmaberendezssel gyrtja ezeket a jrmveket.) Kisebb gondot jelent tovbb az alacsonypadl miatti magas kerkdobok kztti szk hely. (Az kerkdobokon lv lseket a kznyelv trfsan "kakasugratnak" nevezi.)
Potsdam
1997-ben Potsdam volt az els vros, amely Combinkat vsrolt. A vlasztsnl elnyt jelentett az alacsonypadls szerkezet. 2009-ig tovbbi 49 darab beszerzst tervezik. A Siemens j rzkkel kihasznlva a vros vlasztst, itt kzleked kocsikkal kampnyolt ms vrosokban. m rvid szolglat utn kiderlt, hogy a villamosok hangosabbak, mint az elttk hasznlt Tatra tpusak. Mikor 2004-ben a tervezsi botrny miatt kivontak tizenngyet a forgalombl, a Tatrkat hoztk vissza. A visszacserls odig fajult, hogy Ukrajnabl hozattak vissza nhny hasznltan eladott pldnyt.
Amszterdam
2004 jniusban, 120 000 km-nyi futs utn kivontk a forgalombl a kt legrgebbi amszterdami Combint. Ennek oka az volt, hogy megtalltk rajtuk is a hajszlrepedseket. A maradk tizenkett jrm azonban tovbbra is zemben maradt, s eleddig semmilyen problma nem fordult velk el, leszmtva a padlkon keletkez repedseket nhny pldnynl, melyeket azta sikerrel javtottak.
A klasszikus Combino tpus (az MkI) jelenleg nincs gyrts alatt. Budapest s a portugliai Almada vrosa a gyrtval val megegyezs alapjn egy ADtranz elv-licenc alapjn legyrtott j villamostpust kapott, Combino Supra nven. Ezek mr alumnium helyett mr knnyszerkezet aclbl plnek fel. Jellemzjk mg a multicsulks 'klasszikussal' szemben a rvidcsukls kialakts, csak itt mr a Ttra villamosokbl ismert rudazat vagy MAN-fle torzis rugzs helyett alacsony ptsi magassg hidraulikt alkalmaztak; ez magval vonta a forgzsmoly s a padllemez teljes ttervezst.
Elforduls
Combino villamos Poznaban
|