Budapesti Villamosok
Budapesti Villamosok
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Zene
 
Linkek
 
A Combino

A Combino egy alacsonypadlós villamostípus márkaneve, melyet a Siemens Transportation Systems (azelőtt: Duewag) gyárt. Prototípusát 1996-ban mutatták be a düsseldorfi Düwag műveknél, a könnyű alumínium felépítményű, moduláris jármű egy időben a világ egyik legnépszerűbb villamostípusa volt. A Combino kereskedelmi sikerének az alumínium szerkezeti elemek hibás méretezésével kapcsolatos botrány vetett véget, miután az alig néhány éves járművek felépítménye több német üzemeltetőnél is megrepedt és a járműveket biztonsági okok miatt ki kellett vonni a forgalomból. A Siemens cég a Combino márkanevet megtartva Krefeld-Uerdingenbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de teljes mértékben megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, többek között a BKV Zrt. (Budapest főváros) részére is.

Combino villamosok Budapesten

Combino a budapesti Erzsébet körúton
Combino a budapesti Erzsébet körúton

2006 márciusában érkeztek meg az első kocsik, és 2007 májusára megérkezett a negyvenedik is. A 36 milliárd forintért vásárolt villamosok Demszky Gábor budapesti főpolgármester önkormányzati választási kampányában jelentős szerepet kaptak. Híradások szerint 2006. július 9. és 31. között több mint hússzor akadt el a forgalom az új szerelvények érkezése előtt végrehajtott rekonstrukciók hibás kivitelezése miatt[1][2]. Oszlopkidőlések, vezetékszakadások és áramszedőtörések bénították Budapest legforgalmasabb villamosvonalát, és az üzemzavarokat legtöbb esetben a 3,5 milliárd forintért elvégzett, elsietett felújítási munkák okozták. (Ebben benne volt Hungária kocsiszín átalakításának költsége is, ahova érkeztek az új villamosok.) Az ügy kapcsán többen Demszky Gábor felelősségét is felvetették, de ő ezt tagadta[3][4]. A felmerült hibák elhárításáig kivonták a villamosokat a forgalomból. – Az utolsó Combino Supra villamos 2007. május 7-én érkezett meg Budapestre, ezzel párhuzamosan az utolsó Ganz csuklós villamos elhagyta a Nagykörutat.[5]

Technikai specifikációk

A villamos legtöbb része alumíniumból készült, amelyek megerősített alvázakon nyugszanak. Egy szerelvény több blokkból épül fel, így elvileg a villamos hossza is rugalmasan növelhető az igényeknek megfelelően. A 19 m hosszú nordhausenitől a 43 méteres bázeliig többfélét találhatunk a világban, ezek általában 150-200 személyesek. Mindegyik villamos alacsonypadlós és 10 tonnáig terhelhető. Gyártják egyirányú és kétirányú kivitelben is.

A konstrukció hibái

2004. március 12-én a Siemens mérnökei bejelentették, hogy az alumínum vázak elméretezései miatt bekövetkező törésveszély miatt tanácsos minden 120 000 km-t futott Combinót kivonni a forgalomból. A hajszálrepedésekkel borított falak miatt fennállt a veszélye, hogy a plafon leszakad, súlyos balesetet idézve ezzel elő. Április tizenkettedikén a Siemens bejelenti: tervezési hiba áll a háttérben. Május végéig számtalan járművet kivontak a forgalomból több Európai városban is. A Siemens veszteségei 300 millió euróra tehetők. A hibából tanulva Budapesen már kifinomultabb változatok közlekedhetnek, hiszen ide már áttervezett, rozsdamentes acélszerkezetű prototípusok érkeztek (emiatt késett a kivitelezés is, amiért kárpótlásul 3 milliárd forintot fizetett a Siemens a BKV-nak). A tipus sok kritikát kapott itthon: A nagy üvegfelülethez képest kis méretű eltolható ablakok és a légkondicionáló nélküli szellőzés az utastérben nyáron kellemetlen fülledt hőséget okoz. (A Siemens alapvetően klímaberendezéssel gyártja ezeket a járműveket.) Kisebb gondot jelent továbbá az alacsonypadló miatti magas kerékdobok közötti szűk hely. (Az kerékdobokon lévő üléseket a köznyelv tréfásan "kakasugratónak" nevezi.)

Potsdam

1997-ben Potsdam volt az első város, amely Combinókat vásárolt. A választásnál előnyt jelentett az alacsonypadlós szerkezet. 2009-ig további 49 darab beszerzését tervezik. A Siemens jó érzékkel kihasználva a város választását, itt közlekedő kocsikkal kampányolt más városokban. Ám rövid szolgálat után kiderült, hogy a villamosok hangosabbak, mint az előttük használt Tatra típusúak. Mikor 2004-ben a tervezési botrány miatt kivontak tizennégyet a forgalomból, a Tatrákat hozták vissza. A visszacserélés odáig fajult, hogy Ukrajnaból hozattak vissza néhány használtan eladott példányt.

Amszterdam

Combino Amszterdamban
Combino Amszterdamban

2004 júniusában, 120 000 km-nyi futás után kivonták a forgalomból a két legrégebbi amszterdami Combinót. Ennek oka az volt, hogy megtalálták rajtuk is a hajszálrepedéseket. A maradék tizenkettő jármű azonban továbbra is üzemben maradt, és eleddig semmilyen probléma nem fordult velük elő, leszámítva a padlókon keletkező repedéseket néhány példánynál, melyeket azóta sikerrel javítottak.

Combino Supra/Combino MkII

A klasszikus Combino típus (az MkI) jelenleg nincs gyártás alatt. Budapest és a portugáliai Almada városa a gyártóval való megegyezés alapján egy ADtranz elv-licenc alapján legyártott új villamostípust kapott, Combino Supra néven. Ezek már alumínium helyett már könnyűszerkezetű acélból épülnek fel. Jellemzőjük még a multicsulkós 'klasszikussal' szemben a rövidcsuklós kialakítás, csak itt már a Tátra villamosokból ismert rudazat vagy MAN-féle torziós rugózás helyett alacsony építési magasságú hidraulikát alkalmaztak; ez magával vonta a forgózsámoly és a padlólemez teljes áttervezését.

Előfordulás

Combino villamos Poznańban, a PST vonalon
Combino villamos Poznańban, a PST vonalon
Combino villamos Poznańban
Combino villamos Poznańban
Combino Freiburg füvesített pályán
Combino Freiburg füvesített pályán
 
Szavazás
Melyik a kedvenc budapesti villamosod?

UV
Ganz csuklós
KCSV7
Tatra T5C5
Tatra T5C5K
Siemens Combino
TW 6000
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Látogatók száma
Indulás: 2007-09-04
 

Svéd termék a legjobb áron! Regisztrálj vásárlónak és kapj egyszeri 2000 Ft-ot és 15% kedvezményt a katalógusból! Svéd    *****    Azariah - RAMPAPAPAM formabontó verzióban, hallgasd, likeold, mutasd meg a spanodnak is :D    *****    ClueQuest- Új, ingyenes online nyomozós játék! Fejtsd meg a rejtélyt, és találd meg a tettest!Gyere cluequest.gportal.hu    *****    Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!