Az UV a legnagyobb darabszmban gyrtott magyar villamos. Sokig volt Budapest villamoskzlekedsnek meghatroz tpusa. Kultikus jrm.
Az UV eldei
Az 1939-ben bemutatott TM tpusjel (Stuka) villamosok kiemelkedtek kortrsaik kzl. Az akkori villamosokhoz kpest sokkal jobban gyorsult, volt benne utastri fts, s villamosfkkel fkezett. Ennek az volt az elnye, hogy nagy hidegben is zembiztos volt. A korbbi villamosok ugyanis lgfkkel lltak meg, s ha befagyott a fktml, nem fogott a fk. A Stukk kt vezetllsosak voltak, s ltalban szlban kzlekedtek. A msodik vilghborban sok Stuka megsrlt. A Ganz gyr kivlasztott hrom roncsot, amikbl egy hromrszes, tvkapcsols szerelvnyt ptett. 1948 mjusban elkszlt az UV prototpusnak tekinthet Szellem, aminek tpusjele TV. A 6-os vonalon kezdte meg szolglatt a kt motorkocsibl s egy ptkocsibl ll szerelvny. Eredetileg Stuka forgvzakkal zemelt, ezt 1949-ben kls csapgyazs Ganz forgvzakra cserltk, olyanra, mint ami az UV-n is van. Ettl valsznleg hangosabb lett. Motorja 42 lers Ta 1,12 jelzs volt, amit csimotornak is hvtak. Az UV-kba kezdetben ilyet ptettek, de az els 19 darab utn ersebbet raktak beljk. A Szellem gyakran meghibsodott. A kt motorkocsi plyaszma 3700 s 3701; a ptkocsi 3800 volt. A 3700 s 3701 ma is ltezik, Zugl kocsisznben troljk. (A 3800-ast visszaptettk)
t az UV-ig
1950-ben a Fvrosi Villamosvast Kzsgi Vllalat (FVKV) a Ganz gyrtl hatvan jrmvet rendelt. A Ganz felgyeleti szerve, a Koh-s Gpipari Minisztrium nem engedte meg a Ganznak a villamos gyrtst. 1951-ben mr a Fvrosi Villamosvast (FVV) zemeltette a villamoshlzatot Budapesten. Ennek felgyeleti szerve tiltakozott a villamosgyrts lelltsa ellen. A Koh-s Gpipari Minisztrium tovbbra sem engedte meg a villamosgyrtst, csak ptkocsit s trolibuszt tudott volna biztostani az FVV-nek, azt sem biztosan. 1953-ban a Koh-s Gpipari Minisztrium elfogadta az FVV javaslatt egy Stukhoz hasonl mret villamos gyrtsra, amiben kikszblik a Stukk hibit.
Megindul a gyrts
UV tpus villamos a budapesti Klvin tren. A kt motorkocsi kz egy ptkocsi is csatolhat.
A villamosok elektromos berendezst a Klement Gottwald Villamossgi Gyr ksztette, ami a Ganz akkori neve volt. A kocsiszekrnyt a Gyri Magyar Vagon- s Gpgyrban gyrtottk. Az els kt szerelvnyt csak 1955 vgre sikerlt elkszteni, valamint tovbbi kettnek a karosszrijt. 1956 elejn adtk t az els kt darabot az FVV-nek. 1956. prilis 3-n megkezdtk szolglatukat a 2-es vonaln, nem sokkal ksbb pedig a 28-ason is. Kezdetben sokszor meghibsodtak az UV-k, gy gyakran kellett ket Stukval ptolni. Eleinte szlban kzlekedtek. Megtehettk, mert kt vezetllsuk volt. 1957. december 7-n forgalomba lltottk a 100. UV-t.
Az UV-k ngy sorozatban kszltek:
v |
plyaszm |
tpus |
1956 – 1957 |
3200 – 3249 (50 db) |
UV1 |
1958 – 1959 |
3250 – 3299 (50 db) |
UV2 |
1959 – 1961 |
3300 – 3474 (175 db) |
UV3 |
1962 – 1965 |
3800 – 3899 (100 db) |
UV5 |
Az UV1-UV3 sorozatokon mg kt vezetlls volt. A kontaktorok, amik a kapcsolsra szolglnak, oldalt helyezkedtek el. Eredetileg ptkocsi vontatsra nem voltak alkalmasak, mert nem volt rajtuk erre val csatls. Kerek volt a viszonylatszm tartjnak vege a homlokfalon, s fnyszr helyett sugrvet volt rajtuk. Rugs csenggombbal lehetett csengetni. A mszerfal egy kis rednnyel volt zrhat. A vezetflke nyitott volt. Az UV4 sorozat csak papron ltezett. Egy hosszabb kocsiszekrny villamos lett volna, de mg prototpus sem kszlt belle. sszesen 375 db UV-t gyrtottak; gy lett a legnagyobb darabszmban gyrtott magyar villamos.
A feljtsok kora
Az 1960-as vekben folyamatosan kiptettk a msodik vezetllst a rgebbi UV-kbl, illetve az UV5 villamosok mr gyrilag csak egy vezetllssal rendelkeztek. A kontaktorszekrny a kocsi B vgbe kerlt, a msodik vezetlls helyre. gy hely szabadult fel. Az egy vezetllsos villamosok ezutn csatolva, vagy egy ptkocsi kzbeiktatsval kzlekedtek. Az UV-k kzl csak a 4. (UV5) sorozat rendelkezik ketts tolajtval kzpen. Itt egy ktfokos lpcst alaktottak ki, megknnytve az utascsert. Az UV5-re, annak ellenre, hogy magaspadls, knyelmesen fel lehet szllni. Az els ptkocsis UV-szerelvny a 49-es vonaln kzlekedett 1957-ben, s az a jrat 2007 tavaszig ilyen szerelvnyekkel kzlekedett. Ksrleteztek kt ptkocsis zemmel is, de nem vlt be, mert tl nagy volt a szerelvny tmege. 1962-ben egy csukls UV villamossal is ksrleteztek. Kt srlt motorkocsibl (3235 s 3258) alaktottk ki. A kocsik B vgei kz egy kzprszt ptettek. A kocsik 4 motorjbl kettt kiszedtek, hogy a kzprsz elfrjen. Emiatt a jrm tmeghez kpest alacsony volt a teljestmny, s a motorok tlterheldtek, hiszen tbb mint ktszeres tmeget kellett feleannyian megmozgatniuk. Utoljra 1965-ben kzlekedett. 1966-ban visszaalaktottk kt kln motorkocsiv. 1958-1959 kztt kszlt el a tpus alumniumvzas kivitel varicija, az UZ. A kt prototpus ellltsa a felhasznlt anyagok miatt lnyegesen drgbb volt; viszont a kisebb sly miatt 23%-kal kevesebb energit fogyasztottak. Az UV-kra a hatvanas vekben elektromos csengt s irnyjelzt szereltek. A csengt egy pedllal lehetett mkdtetni. Amikor mg rugs cseng volt, a mikrofon kapcsolja volt az a bizonyos pedl, ezrt kezdetben elfordult, hogy a villamosvezetk csengets helyett a mszerfalra csaptak, illetve bemonds helyett csengettek. A nyolcvanas vekben gyakran kigyulladtak az UV-k. Ennek oka a gyrilag beszerelt gumiszigetels kbelek elregedse, s a rossz szellzs volt. A BKV ezrt PVC szigetels kbelekkel prblkozott, s a szellzs rdekben a jobban melegedket a szellzhz kzelebb helyezte, valamint nem kttte csokorba azokat. Ksbb nmet gyrtmny Feuer-STOP gsgtlval is befjtk a kbeleket.
1993-ban hsz UV3 motorkocsit talaktottak. Ezek lettek a MUV-ok, vagyis a modernizlt UV-k. Visszaptettk a msodik vezetllst, s ftst, valamint csillmpadlt s fnycsves vilgtst szereltek beljk. Az lseket krpitbevonatra cserltk. 1993-tl '96-ig a 17-esen jrtak, 1996-tl 2003-ig a 30-ason s az 52-esen. Szlban vagy csatolva kzlekedtek, ha csatoltk ket, mindkt motorkocsi ramszedje fent volt, mert a MUV-oknl megszntettk az ersram csatlst. 2003-ban fvizsgra kellett volna mennik, de ez pnzhiny miatt elmaradt. A BKV-nl a kocsik elbontsrl dntttek. Egyet sikerlt csak megmenteni – a 3430-ast – a VEKE kzbelpsvel.
A kilencvenes vekben az UV-k tbbsgn megszntettk a kzifket, s rugertrols rgztfket ptettek be. Az utols kzifkes UV-t 2001-ben ptettk t. Szintn a 90-es vekben kerlt tbb UV kocsiba is csillmpadl s fnycs vilgts. A MUV-okat eredetileg gy terveztk, hogy kt fnyszr legyen rajtuk. A selejtezett 3299-es psz. kocsiba be is ptettek kt fnyszrt, de lttk, hogy ez nem tl megnyeren nz ki, ezrt ellltak ettl az tlettl.
Napjainkban
A ktezres vek elejre jelentsen visszaszorult a tpus a fvrosi snekrl. Kezdetben a nmetorszgi Hannoverbl vsrolt TW 6000-es csukls villamosok, ksbb a Combinok rkezsvel a Nagykrtrl felszabadult Ganz csuklsok vltottk fel az addig UV-val kiadott vonalakat. Az vtized kzepre mindssze 40 motor- s 20 ptkocsi kzlekedett. Utoljra Dl-Budn a 41 s 47 viszonylatokon, a Budafoki kocsiszn llomnyban voltak UV-k. 2007. augusztus 21-n vgleg megsznt a hasznlata, amikor a Szabadsg hd lezrsval a 47-es viszonylat utols UV villamosait is kivontk a forgalombl.
A BKV az UV kocsik egy rszt eladta, a tbbit sztvgta, esetleg elajndkozza. A 3200 plyaszm villamos a szentendrei BKV Mzeumba kerlt.
A motorkocsik jellemzi
- Tmeg: 19 750 kg
- tkzk kztti hossz: 13 500 mm (UV1-3) 13690 mm (UV5)
- Kocsiszekrny:
- Vz: acl
- Hossza: 12 600 mm
- Kls szlessge: 2300 mm
- Magassga: 3100 mm
- Padlmagassg: kzpen 783 mm, a kocsivgeknl 668 mm
- Nett alapterlet: 18,8 m2
- Befogadkpessg: 94 f (5 f/m2–rel szmolva)
- Hajts:
- Motor: 4 db Ta 1,18 tpus, 37 kW
- Tengelykplet: Bo'Bo'
- Tapadsi arny: 100%
- Ajtk: srtett levegs mkds teleszkpajtk
- Fkek: villamosfk, akkumultoros snfk, rugertrols rgztfk
- Vontatsi feszltsg: 600 V egyenram
- Utastrvilgts: izz vagy fnycs
- Vezrls: kontaktoros
- Minimlisan jrhat plyavsugr: 18 m
- Kerktmr: 670 mm
- Nyomtvolsg: norml – 1435 mm
- Engedlyezett sebessg: 50 km/h
Ptkocsik
A tpushoz nem kszltek sorozatban ptkocsik; a klnfle korbbi – Gyrben s Dunakeszin kszlt –- ptkocsikat ptettk t az UV "stlusban". Az talaktsokat vtizedeken t tbb lpcsben valstottk meg, ezrt az egyes kocsik kztt lthat klnbsgek vannak.
|